Een snelle Kreidler uit Lekkerkerk

Tip van Gijs Dool: Gevonden op het Kreidler Forum www.kreidler.nl
De Kreidler waar Henk Lever meer dan 30 jaar geleden mee scoorde op het Spoorbos Circuit:

VaWi Kreidler - Snelle crossmotor uit Lekkerkerk (1974)

Bron: MOTOR nr 24, 14 juni 1974
Auteur:

De grote cilinder met Nikasil loopvlak heeft zes overstroompoorten; boven de inlaatpoort zijn vier sleuven gefraisd die overeenkomen met gaten in het zuigerhemd. Op het inlaatspruitstuk staat een 24 mm Dell'Orto en onder de cilinder hangt een zorgvuldig getunede uitlaat.

Snelle Kreidler uit Lekkerkerk

De 26-jarige machinebankwerker Jan van Wingerden heeft voor de 50 cc-klasse motocross een zeer snelle Kreidler klaargemaakt, die dit seizoen met rijder Henk Lever (18 jaar) voorin de uitslagen van de wedstrijden in deze klasse te vinden is. Op de testbank van de TH in Delft leverde de machine een vermogen van 12,1 pk (bij 13500 tpm) aan de krukas, zo'n 9 pk aan het achterwiel. En daarmee behoort de machine van Jan van Wingerden bij de top, want dit is ongeveer gelijk aan wat de Gebben-Kreidlers uit Rouveen in hun mars hebben.

Op de Delftse TH is slechts één machine gemeten die meer vermogen leverde dan de VaWi-Kreidler. Dat was de door Ferry Swaep klaargemaakte 50 cc Rond-Sachs, die tot 13,1 pk kwam.
Maar natuurlijk zeggen deze topvermogens niet alles in de crosswereld. Het is de kunst om dat vermogen over een zo breed mogelijk gebied uit te smeren, en daarin is Jan van Wingerden goed geslaagd. De TH-meting leverde 10,2 pk bij 10900 tpm, het laagste gemeten toerental.
Volgens Jan van Wingerden is de powerband ongeveer 5000 toeren breed, en dat is zeer behoorlijk in de 50 cc-tweetaktwereld. Het snel maken van de VaWi- Kreidler was voor Jan van Wingerden en Henk Lever van extra groot belang omdat het gewicht van Henk 75 kg is, en daarmee belangrijk groter dan het gewicht van de concurrerende rijders. De machine moest om dezelfde reden zo licht mogelijk gehouden worden: 63 kg. Daar kan misschien nog wat vanaf - voor de 50-cc-klasse heeft het reglement geen eisen voorzien voor het gewicht van de machine - zodra het plan is uitgevoerd om een gegoten spaakwiel als achterwiel te gebruiken. Een professionele truc om gewicht te sparen was het afdraaien van de Ceriani-vorkpoten, klusjes die Jan van Wingerden in het bedrijf van zijn vader kan doen. Voor de zekerheid zijn er voor de vorkpoten degelijke strips geplaatst, die stenen etc, moeten opvangen

De grote cilinder met Nikasil loopvlak heeft zes overstroompoorten; boven de inlaatpoort zijn vier sleuven gefraisd die overeenkomen met gaten in het zuigerhemd. Op het inlaatspruitstuk staat een 24 mm Dell'Orto en onder de cilinder hangt een zorgvuldig getunede uitlaat. Jan van Wingerden is aan het experimenteren met uitlaatdempers, omdat het verplichte gebruik daarvan binnenkort wel te verwachten is.
De gemodificeerde VW-einddemper gaf goede resultaten: geen vermogensverlies, alleen een verplaatsing van de powerband naar hogere toerenregionen.

Rijder Henk Lever is bezig met het derde seizoen als wedstrijdrijder , en voor hem is dit jaar de doorbraak gekomen. Zijn vader, fabrikant van schilderijlijsten, zorgt ervoor dat Jan van Wingerden en Henk er financieel uitkomen. En ze zijn het waard: de laagste plaats die Henk dit jaar behaalde was een zesde, terwijl Jan' s machine bij de laatste meting bij Jamathi met 12,6 pk wéér beter uit de bus kwam.

 

© 2007 www.kreidler.nl